چگونگی رفتار با کودکان "بيش فعال" در کلاس درس


1- نيمکت يا صندلي اورا کنار پنجره يا جايي که ممکن است باعث حواسپرتي او شود، قرار ندهيد. بهتر است محل نيمکت اورا کنار ميز خود يا در رديف اول تعيين کنيد. اگر راست دست است، او را جلوي کلاس در سمت راست بنشانيد. اينکار کمک مي کند تا او کمتر حواسش پرت شود.

2- اين قبيل دانش آموزان با روش هاي عملي بهتر ياد مي گيرند تا با روش سخنراني معلم.

3- هر چه نکته هاي جديد تر در تدريس به کار بريد براي اين دانش آموزان بهتر است.

4-  به آنها ياد بدهيد مرتب اين خودگويي را تمرين کنند." صبر کن! کمي بيشتر دقت کن! حالا انجام بده!" اين روش رفتارهاي تکانشي او را کاهش مي دهد. منظور از رفتار تکانشي رفتارهاي آني و بدون فکر است که در اين کودکان زياد ديده مي شود.

5- او را در يک گروه کلاسي عضو کنيد تا کارهايش را به صورت گروهي انجام دهد.

6-  تکليف هاي طولاني و بزرگ را براي او به قسمتهاي کوتاه و کوچکتر تقسيم کنيد

7-  او را زود به زود تشويق کنيد. او به پاداشهاي پياپي در زمانهاي کوتاه نياز دارد

8- تماس چشمي خود را با او به طور مستمر حفظ کنيد و او را زود به زود نگاه کنيد.

و....                                               بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته

تشکر از زحمات اخیر شهرداری تایباد

شهر تاریخی  تایباد یکی از شهرهای استان خراسان رضوی، که در مجاورت کشور افغانستان و چند کیلومتری گمرک دوغارون  واقع شده است.

شهری که از بسیاری از امکانات محروم  بوده  و اغلب بافت آن فرسوده و قدیمی است. تا قبل از یخبندان عجیب سال 1386 شهر تایباد یکی از شهرهای پردرخت و سرسبز استان بود بطوری که ورودی شهر تایباد از طرف مشهد ، بسیار تماشایی و خاطرانگیز شده بود . اما سرمای شدید ، درختان چند ساله را خشکاند . و همه چیز را بهم ریخت .چند سالی بود  علی رغم ساخت وسازهای فراوانی که در شهر می شد، از آبادانی و رونق و زیباسازی شهر خبری نبود. اما یکی دو سال است در شهرداری شهر تایباد تحولاتی صورت گرفته است و شهر را از حالت سکون درآورده اند.گویا خون تازه ای در رگهای شهرداری جریان یافته است.

در زمینه ی  گسترش و بهسازی پارک ها و فضاهای سبز شهر اقداماتی انجام داده اند که در خور ستایش است .  شروع  طرح فاضلاب شهری کار بزرگی است که زحمت بسیار زیادی را متوجه آنان خواهد نمود ، همچنین  بهسازی میادین شهر ،ایجاد بازارهای محلی مانند بازار شهروند و رنگ آمیزی و مصور نمودن دیوارهای خالی ؛ چهره ی شهر تایباد   را دگرگون کرده است . این نشان دهنده ی پرکار شدن  مسئولین محترم شهرداری است که خالصانه در خدمتگزاری به مردم شریف شهر ، عزم خود را جزم نموده اند.

من به عنوان یک شهروند تایبادی ، می خواهم بدینوسیه از زحمات همه ی پرسنل و دست اندرکاران محترم شهرداری تشکر نمایم و به آنها خسته نباشید بگویم. خداقوت .

نگاهی به طرح های پیاپی و ظاهراً موفق آموزش و پرورش ما

چند سالی است که سیستم آموزشی ما دستخوش تغییرات بسیاری می شود. همه ی ما

شاهدیم  که هر چند وقت، یک طرح و برنامه و ایده ی جدید از طرف دست اندرکاران تعلیم وتربیت  ریخته واجرا می شود. طرح هایی که به قول بنیان گزاران آنها ؛ محصول چندین هزار ساعت مطالعه و تحقیق و گفتگوی کارشناسانه هستند. به طوری که هنوز هر کدام از این طرح ها در اذهان عمومی جا نیفتاده است طرح دیگری  از راه می رسد ، وهمه ی توجهات را به خود جلب می نماید.

به طرح هایی که در مقاطع متوسطه اجرا می شود کاری نداریم ؛ چون خیلی عیان است و آنچه عیان است چه  حاجت به بیان است.

بنابراین ، فقط مقطع ابتدایی را که با آن سروکار داریم بررسی می کنیم ؛ همه ما  اسم این طرح ها را بارها شنیده ایم  : طرح تشکیل مجتمع های آموزشی طرح تغییر ارزشیابی بر اساس سه ثلث به دو نوبت در سال تحصیلی - طرح تغییر کتب درسی  که مهمتر ازهمه تغییر کتب درسی فارسی اول و آموزش خواندن و نوشتن به شیوه ی  کل به جزء ،  و ریاضی اول و به دنبال آن تغییر کتب پایه های بعدی است - طرح ارزشیابی توصیفی طرح آموزش شنای سومی ها طرح تعطیلی پنجشنبه ها طرح ثابت صبح کردن مدارس ابتدایی-  طرح 6-3-3 و جدیدا صحبت از 3-3-3-3 می باشد، آن طور که صحبت های پیرامون آن شنیده می شود به قول معروف : این دیگه  نوبرشه.

ادامه نوشته